ELT in Thailand

Welcome to English Language Teaching in Thailand blog!
ยินดีต้อนรับสู่ พื้นที่สำหรับการพูด-คุยเกี่ยวกับการสอนภาษาอังกฤษในประเทศไทยครับ

This is a blog for students, student teachers, teacher educators, and those who are interested in teaching English in Thailand.
เนื้อที่แห่งนี้ ไว้สำหรับการพูดคุย แนะนำ สนุบสนุน และถกปัญหา เพิ่มเสริมปัญญาในการสอนภาษาอังกฤษในประเทศไทยครับ

Monday, July 6, 2009

Building the learning communities - มาสร้างเครือข่ายการเรียนรู้กันเถอะ

It has come to my attention many scholars agree on the same ground on the differences of teachers in knowledge body between college and basic education levels. This same thought is perceived by many in-service teachers in Thailand as well. Teachers always think that college teachers have more access to resources in which they can use to further their research projects or to solve teaching problems they face. Apart from that the perception on the differences in teaching loads also discussed that college professors teach lesser loads/hours than basic schooling ones. I also experience myself on this issue in which I have agreed to come and volunteer for the school if I have a chance to teach the college level in Thailand. Those basic ed teachers replied to me that everyone said the same thing, but they did not really come!
ผมได้อ่านและได้ประสบการ์ณกับตนเองเกี่ยวกับเรื่องที่กล่าวได้ว่า เป็นตัวแปรที่หลายคนพูดถึง เกี่ยวกับเส้นแบ่งบางๆของผู้สอนในระดับอุดมศึกษากับระดับประถม-มัธยม ทั้งด้านจำนวนชั่วโมงสอนที่ส่วนใหญ่มักจะบอกว่า อาจารย์ที่สอนในระดับอุดมศึกษามีชั่วโมงการสอนที่น้อยกว่า อีกทั้งยังสามารถเข้าถึงและค้นหาข้อมูลได้ง่ายกว่าอีกด้วย ซึ่งถ้าจะว่ากันตามตรง ก็คงมาบางส่วนที่มีความเป็นไปได้ วารสารและหนังสือต่างๆที่ทางห้องสมุดของทางมหาวิทยาลัยมีงบสนับสนุนในการจัดซื้อ ประสบการณ์ตรงของผมเองก็เกี่ยวกับเรื่องดังกล่าว โดยที่ผมได้สัญญากับทาง โรงเรียนระดับมัธยมแห่งหนึ่งว่า ผมจะมาช่วยสอนเด็กๆ ถ้าผมได้กลับมาสอนในประเทศไทย คำตอบที่ได้จากครูในโรงเรียนคือ ไม่เชื่อแน่นอนเพราะหลายคนก็ชอบพูดแบบนี้

I am not going to discuss the issue of accessibility of knowledge or those issues as they are related to the policy from each institution. However, I would like to promote the network building between basic education schooling and college faculty by proposing the following guidelines.
ในการเขียนครั้งนี้ ผมขอไม่พูดถึงเรื่องที่เกี่ยวกับกฏเกณฑ์และแนวการปฏิบัติของแต่ละสถานศึกษา แต่จะเขียนเพื่อเสนอความเห็นในการกระชับความสัมพันธ์ และสร้างเครือข่ายระหว่างอาจารย์ทั้งในระดับอุดมศึกษาและในระดับประถม-มัธยม

1. Arrange a one-day seminar to local schools or request the local university to hold a seminar for the school.
๑. จัดการสัมมนาระยะสั้นๆที่โรงเรียน หรือทางโรงเรียนจะขอให้ทางมหาวิทยาลัยจัดสัมมนาให้ก็ได้

2. Free/low-cost library access both physical and internet resources
๒. ให้อาจารย์ได้ใช้ห้องสมุดได้ฟรีหรือใช้ได้ในราคาถูก ทั้งการใช้หรือหยิบยืมหนังสือจากห้องสมุดและการเข้าค้นหาข้อมูลทางอินเตอร์เนต

3. Volunteering to teach in school/university a few hours per week
๓. อาสาสมัครเข้าไปสอนในโรงเรียนหรือเชิญอาจารย์จากที่โรงเรียนมาสอนในมหาวิทยาลัย

4. Creating blogs or printed newsletters about teaching and learning in exchanging ideas and teaching practices
๔. สร้างห้องการสนทนาทางอินเตอร์เนต หรือ พิมพ์จดหมายข่าวเกี่ยวกับการเรียน-การสอน เพื่อแลกเปลี่ยนความคิดเห็น

These are just my proposal, which I practice what I preach, to this issue. I will come and add more possible guidelines in the future.
ผมขอแนะนำในสิ่งที่ผมปฏิบัติแค่นี้ก่อนนะครับ ไว้คราวหน้าผมจะเข้ามาเพิ่มเติมอีกนะครับ

2 comments:

  1. i guess this is not a new issue -- and people in both sphere may have already talked about it. but why hasn't it been resolved? why haven't some of your "proposals" been implemented (or they have been in some cases)?

    ReplyDelete
  2. This is not a new issue at all. however, I believe some might practice this, but not really share their experiences with others. On the same ground, I have just read this issue on the local newspaper as well as from the comment you gave from the previous post on the dichotomy.

    As I have shared that this is the voluntary work, not many would like to continuously work on this kind of project as it is time+energy consuming. These teachers might as well being wrapped up with their works and projects that they are unable to move freely. I personally believe there are some ways that people can build the networks and learning communities.

    ReplyDelete